Deze website maakt gebruikt van cookies. De overheid verplicht ons u daarover te informeren. Als u doorgaat met het gebruik van deze site, geeft u aan akkoord te gaan met het gebruik van cookies.
Click hier voor meer informatie. Click op deze boodschap om deze te verbergen.
Niet aangemeld
Top
"Vrede op een zondige weg is een van de grootste vloeken"
(John Bunyan (1628 - 1688))
RSS
Auteur: Peter
Gepubliceerd door: peter
Gepubliceerd: 23-02-2018 19:37:17
In de media wordt geloof tegenwoordig vaak in verband gebracht met zingeving. Mensen zouden geloven, of religieus zijn, omdat ze zin willen geven aan het leven.

Ik houd niet van deze term. Hieronder geef ik aan waarom.
Woorden hebben betekenis en door bepaalde woorden te gebruiken, kunnen we ons denken en dat van anderen sturen. Soms gebeurt dat zelfs onbewust.
Een eenvoudig voorbeeld: In 1830 maakte de Belgen zich los van Nederland. In de Belgische geschiedenisboeken is dit bekend als de Belgische Revolutie. In de Nederlandse geschiedenisboeken heet dit de Belgische Opstand. De woordkeuze zet het denken meteen in een gewenste richting.

De woordkeuze zet het denken meteen in een gewenste richting.



Zo is het ook met zingeving. Wat is de suggestie? Dat het leven geen zin heeft? Of dat niemand weet wat de zin van het leven is? Moeten we er zelf maar betekenis aan geven, omdat we ons anders zo nutteloos voelen? Door wat of wie is die term geïnspireerd?

Hieronder geef ik een aantal antwoorden op deze vraag.

De leegte van het atheïsme.

Zingeving? Heeft het leven dan geen zin en moeten we het zelf zin geven? Er zijn veel mensen die het zo ervaren. Ze ervaren een leegte en ze vragen zich af wat het nut van ons bestaan is. De bekende atheïst Richard Dawkins zegt dat we alleen maar bestaan om ons voort te planten: "We are DNA replication machines"...

Maar dat ís helemaal geen antwoord op de vraag naar de zin van het leven, maar eerder een ontkenning ervan. Stel dat een ingenieur een machine zou maken, dat maar één ding kan: nog meer van dezelfde machines maken. Verder heb je er niets aan. Niemand zou die machine nuttig vinden. Als het nut van mijn bestaan enkel is, een ander even nutteloos bestaan te creëren, dan is mijn bestaan zélf nutteloos!

Als het nut van mijn bestaan enkel is, een ander even nutteloos bestaan te creëren, dan is mijn bestaan zélf nutteloos!



Het hele idee dat het leven op zich geen nut heeft is een gevolg van het atheïsme/naturalisme. Als je God ontkent en alles door louter toeval ontstaan is, dan heeft het geen doel en geen nut. Dan ben je dus aangewezen op zingeving...

De slapte van het postmodernisme.

Het postmodernisme is een filosofie die alles relativeert - behalve zichzelf. Het zegt dat er geen absolute waarheden zijn en als die er al zijn, dat we die niet kunnen kennen. Het postmodernisme ontkent in wezen daarmee zichzelf, want ook haar eigen uitgangspunten kunnen dan niet als waarheden beschouwd worden.

Veel mensen denken zo, vaak zonder dat ze weten dat dit postmodern is. Als je een sterke overtuiging hebt, krijg je al snel te horen dat je vooral open moet staan voor andere inzichten. Meningen lijken belangrijker dan feiten. Velen hechten meer waarden aan hoe ze dingen ervaren of aanvoelen, dan feiten. Als het uit de hand loopt, spreken we over fake-news, maar dan nog houden sommigen er aan vast.

In gesprekken over geloof en levensbeschouwing zitten veel mensen op eieren. Ze durven geen absolute uitspraken te doen, want dan krijg je het verwijt dat je denkt de waarheid in pacht te hebben. Sterke overtuigingen worden vaak niet gewaardeerd en weggezet als extremisme.

In zo'n context is het moeilijk om te geloven in een absolute zin van het leven. Wie denk je wel dat je bent, om te zeggen dat jij de zin van het leven kent.
Het is dan veiliger om het met veel meel in mond over zingeving te hebben.

Contact met andere levensovertuigingen

De meeste mensen zijn conflictmijdend. Het is gemakkelijk om het met iemand eens te zijn, dan oneens. Als je het met elkaar oneens bent, moet je kunnen motiveren wat je zegt, maar als je het eens bent, hoeft dat niet. Dat is veel gemakkelijker.

Feit is, dat mensen het vaak met elkaar oneens zijn. Sommigen gaan dan vol de confrontatie aan, maar de meesten doen dat niet. Er zijn verschillende manieren om het conflict uit de weg te gaan. Je kunt bijvoorbeeld ontkennen dat er een conflict is, je kunt zeggen dat de verschillen niet zo belangrijk zijn en je kunt je overtuiging volledig op jezelf betrekken en de ander volledig zijn of haar overtuiging gunnen. Dat laatste is wel heel vriendelijk en respectvol, maar het resultaat is dat er nooit een echt inhoudelijk gesprek komt. We houden het er dan maar op dat ieder zijn eigen manier heeft om zin te geven.

Een echt gesprek is een uitdaging. Een uitdaging om naar de ander te luisteren, maar ook om je eigen standpunt te verwoorden.

De zin van ons bestaan

Ik zal mijn geloof nooit bestempelen als zingeving. Als ik mijn leven zelf zin moet geven, dan is het om te beginnen zinloos. Maar ik geloof in God, die mij gewild, bedacht en gemaakt heeft. Hij is het doel en de zin van mijn leven. Ik hoef niets te doen om mijn leven zin te geven. Leven met God gaat niet over zingeving, maar over zinvinding. Door Hem ontdek ik de zin van het leven. Die zin is niet iets dat ik maak, of bedenk, die zin is absoluut in de zin dat het gaat over de bedoelingen van de Schepper van hemel en aarde.

Het evangelie gaat ook helemaal niet over zingeving. De zin van ons bestaan is niet het doel van het evangelie, maar het uitgangspunt: "Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft." (Joh. 3:16).

Als God Zijn Zoon overhad voor ons allemaal, dan zijn wij waardevol. We leven door Hem en voor Hem. Hoeveel zingeving heb je nog nodig?

Als God Zijn Zoon overhad voor ons allemaal, dan zijn wij waardevol. We leven door Hem en voor Hem. Hoeveel zingeving heb je nog nodig?



Zoals ik in het begin al aangaf: woorden hebben betekenis. Daarom gebruik ik het woord 'zingeving' niet in de context van het evangelie. Als je het maar vaak genoeg gebruikt, ga je zo denken.

Wat is een mens waard?

Het is binnenkort Pasen. We denken eraan dat Jezus stierf voor onze zonden om ons met God te verzoenen. Hij stond op uit de dood en verwierf daarmee eeuwig leven voor allen. Heb je dan nog behoefte om zelf zin aan je leven te geven? Door Jezus heeft het leven zin. Leven met God en leven in eeuwigheid.

Voor God ben je zeer waardevol. Luister maar eens naar dit lied van Graham Kendrick.

Heb je vragen? Je kunt ze hier stellen.

Reageer

Om te reageren, moet je eerst aangemeld zijn. Heb je nog geen gebruikersnaam? Click dan hier om je te registreren als gebruiker van deze website.

Overige artikelen:

TitelAuteurPublicatiedatum
God? Je kan nog beter in Sinterklaas gelovenPeter16-05-2018 07:17:37
Mythe: Godsdienst is de oorzaak van alle oorlogen.Robin Schumacher/Matt Slick01-03-2017 16:02:47
Eenzijdig voedselPeter30-01-2017 18:47:53
Waarom verbergt God zich?Peter14-11-2016 20:23:49
VaderPeter22-06-2016 12:39:49
Laat dit aan Mij voorbij gaanPeter25-03-2016 19:48:22
Dezelfde God?Peter27-01-2016 17:56:32
De 'ware' kerkPeter05-01-2016 15:09:12
We zijn er nog - over legpuzzels en mozaïeken.Peter28-09-2015 10:32:45
Bang voor een 'hemelse Grexit'?Peter11-07-2015 21:13:33
Leiden alle wegen naar Rome?Peter09-06-2015 13:16:25
MartelarenPeter23-04-2015 12:08:57
Waarom is Goede Vrijdag goed?Peter17-04-2014 08:39:15
Wat is aanbidden in 'geest en in waarheid'?Peter20-01-2014 08:41:20
S.O.S. Piet en het evangeliePeter14-12-2013 20:41:02
Ben je al gedoopt?Peter07-09-2013 11:53:39
Leven na de... geboorte?Pablo J.Luis Molinero22-04-2013 07:57:15
Even nadenken...Peter14-01-2013 11:36:07
De opkomst van HalloweenPeter13-10-2012 10:47:33
Rimsha, Gideon en het verbod op godslasteringPeter10-09-2012 19:21:25
Bewijs het maar eens!Peter26-06-2012 16:44:42
Een laagdrempelige kloof?Peter28-01-2012 13:53:22
Heel erg "veer"?Peter24-12-2011 06:41:24
Pleidooi voor PEGOPeter03-12-2011 20:23:06
De Grote Ontdekking van MartinPeter31-10-2011 20:59:10
De Club van 300Peter17-09-2011 12:29:51
Denken christenen dat ze beter zijn?Peter09-07-2011 09:46:32
Vervolgde Christenen, Islam, Wilders en wijPeter24-06-2011 17:55:17
Wacht niet op de leider. Doe het zelf!Peter14-06-2011 19:14:00
Wat een weekend!!CGM leden09-06-2011 11:36:30
Waar de wereld niet op wachtPeter28-04-2011 18:55:12
Het Oude en het Nieuwe KruisA. W. Tozer07-02-2011 11:45:38
Begin het nieuwe jaar met de juiste hartsgesteldheid.J. Lee Grady19-01-2011 17:59:27
De sneeuw is wegPeter11-01-2011 21:59:48